پایان نامه و تحقیق و مقالات دانشجویی

جدیدترین پایان نامه و تحقیق و مقاله های دانشجویی

پایان نامه و تحقیق و مقالات دانشجویی

جدیدترین پایان نامه و تحقیق و مقاله های دانشجویی

شهروندی سازمانی

شهروندی سازمانی

همزمان با اوج گیری نهضت مشتری مداری و ظهور زوایای جدید در مطالعات مدیریتی، مفهوم رفتار شهروندی سازمانی نیز در مطالعات مربوط به سازمان مد نظر قرار گرفته است؛ مبنی‏بر اینکه که نگرش‏‌ها و رفتارهای( رفتارهای شهروندی سازمانی) کارکنان می‌تواند تاثیری مثبت و یا منفی بر ادراک مشتری از کیفیت خدمات داشته باشد.
در مطالعات اخیر ارتباط میان کیفیت خدمات و وفاداری مشتری مورد تاکید قرار گرفته است.
به منظور بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی به عنوان متغیر مستقل و ادراک مشتری از کیفیت خدمات، رضایت مشتری، نیات رفتاری و وفاداری مشتری به عنوان متغیرهای وابسته، از آزمون همبستگی اسپیرمن و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.
در مقاله حاضر، نقش رفتار شهروندی سازمانی بر تصویر برند، در نمایندگی‌های یک شرکت بیمه بررسی شده است.
داده‌های مورد نیاز برای این تحقیق به‌صورت نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند، از کارکنان و مشتریان نمایندگی‌های شهر تهران یک شرکت بیمه و در قالب پرسشنامه جمع‌آوری شده است.
برای سنجش رفتار شهروندی از پرسشنامه پودساکف و ارگان و برای سنجش تصویر برند از پرسشنامه محقق ساخته‌ای که براساس مطالعات کیم، تانگ و هاولی طراحی شده، استفاده شده است.
این تحقیق از نوع کاربردی، با ماهیت پیمایشی می‌باشد.
همچنین از روش معادلات ساختاری و به‌وسیله نرم‌افزار پی‌ال‌اس برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شده است.
نتایج به‌دست آمده، نشان می‌دهد که کلیه ابعاد رفتار شهروندی سازمانی، تاثیر معنادار مثبتی بر تصویر مشتریان از برند دارند.
هدف از این مطالعه بررسی تاثیر شهرت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی( OCB) است.
بدین معنا که در این پژوهش به بررسی این امر خواهیم پرداخت که آیا ادراک مثبت کارکنان از سابقه­ای از اعمال گذشته سازمان و توانایی فعلی سازمان برای پاسخگویی به نیازها و انتظارات ذینفعان آن می‌تواند بر رفتارهایی که داوطلبانه محسوب می‌شوند و در نظام پاداش رسمی سازمان شناسایی نمی‌شوند را بهبود بخشد.

منبع : مقاله  شهروندی سازمانی

سواد رسانه ای و ارتباط آن با رسانه جمعی

آموزش سواد رسانه‌ای به شهروندان در عصر جهانی شدن، مفهومی کلی است که به مطالعات رسانه ای، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی و تکنولوژیکی وابسته است و می‌توان آن را به آموزش شیوه‏‌‌های بهتر زندگی کردن در عصر اطلاعات و ارتباطات که بهطور خاص در یک جامعه و بهطور عام در جامعه جهانی می‌توان اطلاق کرد.
سواد رسانه‌ای به عنوان ابزاری برای حمایت شهروندان در برابر آثار منفی رسانه‏‌‌های جمعی است؛ که چارچوبی را جهت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و خلق پیام‏‌ها به اشکال مختلف از چاپ گرفته تا اینترنت، فراهم می‌نماید.
نخست آن که خواننده را در جریان مفهوم، اهمیت و ضرورت اجتناب ناپذیر آموزش سواد رسانه‌ای به شهروندان در عصر جهانی شدن قرار دهد و دوم آن که با ارایه نکات کلیدی این امکان فراهم شود تا با ژرف اندیشی و برنامه ریزی دقیق و سنجیده نسبت به آموزش سواد رسانه‌ای و استقرار یک نظام کارآمد تربیت شهروندی متناسب با ضرورت‏‌‌های عصر جهانی شدن در کشورمان اقدام لازم صورت پذیرد.
که قلمرو زندگی خصوصی انسانها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
رسانه‏‌ها اعم از تلویزیون، رادیو، اینترنت، ماهواره، روزنامه، مجله‏‌ها و.
.. بهطور فزاینده‌ای اطلاعات، سرگرمی وآگهی‏‌‌های مختلف را به افراد جامعه عرضه میکنند و نقشی مهم در شکل دهی و نفوذ به فرهنگ، ارزش، باور، اعتقادات و دیدگاه‏‌ها در بردارند.
بنابراین در این مقاله سعی بر آن است به بررسی و شناخت کامل و درک صحیح و همه جانبه از نقش واهمیت سواد رسانه‌ای در جامعه اطلاعاتی بپردازیم.
برخلاف آنچه به ظاهر تصور می­شود، سواد رسانه‌ای ارتباط مستقیم با قشر خاصی ندارد و می‌تواند همه افراد جامعه را در تمامی سطوح دربرگیرد.
نباید از نظر دور داشت که در دنیای امروز کشورهایی مثل کانادا و ژاپن که سرآمد سواد رسانه­ ای هستند آن را به عنوان مفاد درسی مدارس خود قرار داده‌اند.
با توجه به گستردگی ارتباطات و تنوع رسانه ­ها به‏ نظر می­رسد سواد رسانه ­ای در کشور ما و حتی در میان دانشجویان کشور عمومیت نیافته است.
در حالی که انتظار می­رفت به واسطه گستردگی و تنوع فضاهای رسانه ­ای و تمایل جوانان و دانشجویان به استفاده از آن، پیشتاز باشند.
این مقاله تلاش دارد سواد رسانه ­ای را در تعامل با شبکه ­های اجتماعی مجازی ارزیابی نماید.
در این پژوهش میزان و چگونگی استفاده از شبکه ­های اجتماعی مجازی چون «فیس بوک»، «وایبر»، «تانگو» و غیره بررسی شده است که می‌تواند در زمینه مطرح شده رهنمون باشد.

منبع : مقاله سواد رسانه ای و ارتباط آن با رسانه جمعی

کیفیت محیط شهری

کیفیت محیط شهری

در دهه‏‌‌های اخیر موضوع کیفیت محیط شهری به یک بحث تخصصی و عمومی در جامعه تبدیل شده است و توجه مردم از اهداف مادی، به ماهیت زندگی در مجموعه‏‌‌های ناکارآمد شهری معطوف شده است آنچه در این میان واضح است، آن است که تمام مشکلات شهری یک مولفه کیفیت محیطی دارند، به عبارت دیگر بسیاری از مشکلات محیطی به سرعت به مشکلات شهری تبدیل خواهد شد.
کیفیت محیط شهری مطلوب، تحت تاثیر عوامل و معیارهای مختلف می‌باشد که بهطور عمده می‌توان عوامل کالبدی، کارکردی و محتوایی را نام برد که هر یک نیز متشکل از معیارهای مختلفی می‌باشند.
کیفیت محیط شهر مورد نظر از لحاظ مولفه‏‌‌های اجتماعی-فرهنگی و کیفیت کالبدی محیط در سطح نازلی است این در حالیست که کیفیت محیط شهری در مولفه‏‌‌های زیست محیطی و اقتصادی عملکردی در سطح مطلوب تری و در مولفه‏‌‌های آسایش – منظر و دسترسی- ترافیک در حد متوسط به‏نظر می‌رسانددر دهه­های اخیر موضوع کیفیت محیط شهری به یکی از مباحث کلیدی در حوزه مطالعات انسان و محیط تبدیل شده است.
.. باعث شده تا مفاهیم کیفیت زندگی شهری هم از جنبه‏نظری و هم از جنبه عملی غنای بیشتری پیدا کرده و مباحث جدیدی را از نظر کیفی در برنامه ریزی‏‌‌های شهری و منطقه‌ای به وجود آورد و این روند بر آن شده تا موضوع کیفیت زندگی به یک بحث عمومی سوق داده شود و افکار عموم مردم وساکنین از اهداف مادی به ماهیت و اهداف معنوی معطوف گردد.
در این پژوهش رضایت به عنوان متغیر وابسته و شاخص‏‌‌های ارزیابی که کیفیت آنها تاثیر مستقیم بر کیفیت محیط شهر و از آن طریق بر سطح رضایت شهروندان دارد، به عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده است.

کیفیت محیط شهری
پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه پژوهش‏‌‌های کاربردی و از نظر روش تحقیق از نوع تحلیلی- تطبیقی است،اما از نظر ماهیت و روش گردآوری داده ها، به دلیل اینکه رویکرد حاکم بر این پژوهش روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه می‌باشد، یک پژوهش توصیفی- پیمایشی به حساب می‌آید.
نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که در مجموع سطح رضایت عمومی شهروندان ساکن منطقه ١۰ اصفهان، در رابطه با کیفیت محیط شهری منطقه، نسبتا پایین می‌باشد.
نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این واقعیت است که کیفیت محیط شهری منطقه‏ی مورد مطالعه به لحاظ مولفه‏‌‌های اجتماعی- فرهنگی، آسایش و منظر، اقتصادی- عملکردی وکیفیت کالبدی محیط، در سطح نازلی قرار دارد، اگرچه کیفیت محیط شهری منطقه به لحاظ مولفه‏‌‌های زیست محیطی و دسترسی- ترافیکی، در سطح مطلوبتری به‏نظر می‌رسد.

منبع : مقاله کیفیت محیط شهری


چرا ورزش می کنیم

چرا ورزش می کنیم

وست دارید سرکار تند و تیزتر شوید؟ وقتی به خانه می‌آیید کمتر احساس خستگی کنید؟ بتوانید ساعاتی را به آسودگی کنار همسرتان بگذرانید؟ یا حتی بتوانید بدون احساس گناه شیرینی بخورید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، ورزش چاره کارتان است.
اگر به دنبال انگیزه‌ای برای شروع یک برنامه ورزشی هستید یا می‌خواهید تمرینات خود را به صورت منظم از سر بگیرید، در این جا ١۰ نکته در مورد ورزش و بدنسازی برایتان عنوان می‌کنیم که امیدواریم بتواند انگیزه لازم را در شما ایجاد کند.
دیوید اتکینسون، مربی حرفه‌ای بدنسازی اعتقاد دارد که ورزش نه تنها موجب تقویت بنیه و جسم شما می‌شود،‌بلکه به عملکرد مغز تان هم کمک میکند.
"ورزش سطح انرژی بدن را بالا برده و همچنین میزان سروتونین موجود در مغز را که موجب افزایش کارکرد آن می‌شود را نیز افزایش می‌دهد.
" ۲- ورزش، استرس را کم می‌کند به همان اندازه که فکر و خیال ورزش کردن ممکن است موجب ایجاد استرس در شما شود، وقتی کار تمریناتتان را شروع کردید، در کلیه جنبه‏‌‌های زندگی با استرس بسیار کمتری مواجه خواهید شد.
سدریک بریانت روان شناس ورزشی عقیده دارد: "ورزش واکنش تمدد اعصاب در بدن ایجاد خواهد کرد و به نوعی حواس افراد را از آشفتگی‏‌ها و فشارهای روحی روانی به طرز مثبتی پرت می‌کند.
دوست دارید سر کار تند و تیز‌تر شوید؟ وقتی به خانه می‌آیید کمتر احساس خستگی کنید؟ بتوانید ساعاتی را به آسودگی کنار همسرتان بگذرانید؟ یا حتی بتوانید بدون احساس گناه شیرینی بخورید ؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، ورزش چاره‏ی کارتان است!

چرا ورزش می کنیم
به همان اندازه که فکر و خیال ورزش کردن ممکن است باعث ایجاد استرس در شما شود، وقتی کار تمریناتتان را شروع کردید، در کلیه‏ی جنبه‏‌‌های زندگی با استرس بسیار کمتری مواجه خواهید شد.
بدین ترتیب بهتر و راحت‌تر خواهید توانست پستی و بلندیهای زندگی را طی کنید وقتی بدن آماده و نیرومندی داشته باشید، روح و روان قوی تری هم خواهید داشت و به دنبال آن اعتماد به نفستان افزایش می‌یابد.
دیوید اتکینسون، مربی حرفه‌ای بدنسازی اعتقاد دارد که ورزش نه تنها باعث تقویت بنیه و جسم شما می‌شود، بلکه به عملکرد مغزتان هم کمک می‌کند.
آشکار است که کسانی که فعالیت بدنی بالایی دارند یا ورزش می‌کنند، کارایی بسیار بالاتری در محل کار دارند.
شرکت‏‌ها و کمپانی‌‌هایی که ساعات اتلاف وقت و مرخصی‏‌‌های استعلاجی کارکنانشان کمتر باشد، نه تنها هزینه‏‌‌های بهداشتی و درمانی کمتری متقبل می‌شوند، بلکه درکل پیشرفت بیشتری نیز در کار خواهند داشت.

منبع : مقاله چرا ورزش می کنیم

مکتب رئالیسم

مکتب رئالیسم

نیمه دوم قرن نوزدهم (۱۹۰۰ـ ۱۸۵۰) با چندین جریان هنری منجمله رئالیسم و ناتورالیسم همراه بود که بازتابی از نگرانی های اجتماعی و علمی آن عصر بودند. به همین دلیل طبیعت گرایی (ناتورالیسم ) با رهبری زولا درادبیات وکروت ، منه و دوگاس درنقاشی ، برای رئالیسم جانشین مناسبی بود و دراین مکتب برای رسیدن به واقعیات به علم رجوع می شد. مکتب رئالیسم نقطه مقابل مکتب ایده آلیسم است؛ یعنی مکتبی که وجود جهان خارجی را نفی کرده و همه چیز را تصورات و خیالات ذهنی می داند. این مکتب به وجود جهان خارج و مستقل از ادراک انسان، قائل است. این مکتب به وجود جهان خارج و مستقل از ادراک انسان، قائل است. به‌طور‌کلی یک رئالیست، موجودات جهان خارج را واقعی و دارای وجود مستقل از ذهن خود می‌داند.

مکتب رئالیسم

رئالیسم، مکتبی ادبی – هنری است که در اواسط قرن نوزدهم میلادی، یعنی در فاصله سال‌های ۱۸۵۰ – ۱۸۸۰ در اروپا و آمریکا رواج یافت.
این مکتب عکس‌العملی بود در مقابل مکتب رمانتیک. رمانتیک، مکتبی درون‌گرا و ذهنی بود که برای فرار از واقعیت اکنون، به دنیای گذشته پناه می‌برد که البته این دنیای ساختگی غالباً مبنای واقعی نداشت؛ اما رئالیسم، مکتبی عینی و بیرونی بود که بر بیان واقعیت‌های جامعه تأکید بسیار داشت و معتقد بود که آثار متکلفانه و دیرفهم مکتب‌های رمانتی‌سیسم و کلاسیسیم راه به جایی نمی‌برد و برای نشان دادن تصویر درستی از جامعه باید زبانی بی‌پیرایه و ساده را برگزید. [۱]

منبع : مقاله مکتب رئالیسم