با نگاهی به کشورهای پیشرفته جهان درمییابیم دولت الکترونیکی
تا چه حد توانسته است هزینههای عمومی را کاهش دهد و کارایی و اثربخشی
کنترل و مدیریت سیستمهای اجتماعی، مالیاتی، بهداشتی، درمان عمومی و تامین
اجتماعی را به حداکثر برساند.
دولت الکترونیک شیوهای برای دولتها به
منظور استفاده از فناوری جدید میباشد که به افراد تسهیلات لازم جهت دسترسی
مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی، اصلاح کیفیت خدمات وارایه فرصتهای
گستردهتر برای مشارکت در فرایندها و نمادهای مردم سالار را اعطا میکند.
دغدغه اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر پذیرش دولت الکترونیک در ایران است.
این عوامل در قالب سه دسته متغیرهای فردی، سازمانی و اجتماعی طبقه بندی شده و مورد بررسی قرار گرفته اند.
در
ابتدا چند تعریف از دولت الکترونیک ارایه میشود: مفهوم دولت الکترونیک،
معادل فراهم سازی امکان استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات به منظور
توزیع خدمات دولتی به صورت مستقیم به مشتری، به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته
میباشد.
۲.
امکان آموزش مادام العمر: اندیشه تمام نشدن آموزش با پایان یافتن دوران مدرسه، امروزه از طریق آموزش از راه دور تحقق یافته است.
۴.
بازسازی
روابط میان دولتها با مردم: به جای تامین خدمات یکسان برای همه،دولتها
میتوانند به کمک فناوری جدید با مردم به صورت افرادی مجزا عمل و به آنها
خدمات شخصی ارایه نمایند.
در این صورت شهروندان در روابط خود با دولت،
احساس مسیولیت بیشتری میکنند و اعتماد و اطمینان خود را نسبت به بخش دولتی
دوباره به دست میآورند.
توسعه اقتصادی: دولتها میتوانند با ارایه خدمات پیوسته به بازرگانان آنها را در امورشان یاری دهند.
اتصال به شبکه و استفاده از ابزار شبکه، آنها را در اموری چون اخذ مشاوره و انگیزههای مالی کمک میکند.
به
علاوه، آنها قادر خواهند بود تا از مزایای به روز بودن، ارتباط نزدیکتر
با مشتریان،ورشد وتوسعه محلی و جهانی بازارهای خود بهره مند شوند.
۶.
ایجاد یک نوع حکومت مشارکتی: دولت الکترونیکی میتواند به یک مردم سالاری مستقیم منتهی گردد.
هم
اکنون نیز برخی دولتها در سطح محلی، از مناظرهها و تریبونهای آزاد
بحث و گفتگو، و رای گیریهای اینترنتی در جهت بهبود فرآیندهای تصمیم سازی
خویش حمایت مینمایند